Eindelijk, we gaan!

24 december 2021 - Örkelljunga S, Zweden

Om half 5 gaat de wekker. Snel even douchen, laatste spulletjes inpakken en Sander een klein rondje met de honden lopen. Dan Cas en Nena wakker maken. Cas is moeilijk wakker te krijgen. Nena wordt wakker met een grote lach: gaan we nu met vakantie? Eindelijk kan ik deze vraag met “ja” beantwoorden.

Jet is duidelijk gestoord in haar slaap en mega chagrijnig. Iedereen snel aangekleed en de camper in. ​

De reis verloopt goed, op ruitenwissers met kuren na. En veel regen onderweg maar gelukkig geen files of veel wegwerkzaamheden. We komen ook de eerste sneeuw al tegen!​ Om half 2 komen we aan in Puttgarden. Hier hebben we een half uurtje later de boot naar Denemarken. De boot doet er driekwartier over om in Rødby te komen. Dan is het nog iets meer dan 2 uur tot Helsingør. Hier vertrekt de boot naar Helsingborg. Denemarken is in de zomer vaak wat saai om doorheen te rijden, maar met de sneeuw en rode ijslucht is het prachtig!

Om half 6 nemen we de boot en 20 min later zijn we in Zweden. Een kleine stop bij de douane maar zonder verdere check kunnen we door. Het is inmiddels al donker en we zien allerlei mooie verlichte dingen in de stad: Bomen, een waterval en versierde huizen.

In Denemarken was de McDonalds gesloten, maar hier is hij wel open. Het wordt ook meteen duidelijk dat Corona hier niet zo’n ding is. Met mondkapje binnenkomen zorgt ervoor dat iedereen je aankijkt. Dus die kunnen we ook weer opbergen.

Nadat iedereen zijn menuutje op heeft gaan we door. Het is nog een half uurtje naar de camperplaats. Het eerste stuk was nog best een grote weg, de laatste 10 min gaan over wat kleinere weggetjes. De camperplaats waar we zitten is heel mooi gelegen, aan een meer en tegen het bos. Al zie je daar ‘s avonds natuurlijk weinig van.

Snel hebben we een plek gevonden en betaald (kan je allemaal zelf regelen middels paneel en pinpas). De sneeuw is nog vers en op veel plekken zie je alleen wat sporen van dieren. Die zijn er hier een hoop trouwens. Overal zie je konijnensporen, maar ook grotere dieren. Ik vermoed een vos. We hebben ze nog niet kunnen spotten.

​Iedereen had nog laat geslapen dus naar bed zat er nog niet in. Ook was het weer even zoeken naar hoe het allemaal weer gaat. Dus eerst een lekker een toetje eten en daarna alle slaapplaatsen inrichten. Uiteindelijk liggen we er om 22u allemaal in en na wat gedraai vallen we snel in slaap.

We zijn in Zweden en dat voelt super!