Strenge mannen & snelle steegjes

5 januari 2022 - Stockholm, Zweden

In sneltempo bouwen we om en kleden we iedereen aan. Ontbijten doen we onderweg. Vandaag staat Stockholm op de planning! We hebben het oude stadscentrum (Gamle Stan) uitgekozen. We willen eigenlijk eerst nog boodschappen doen maar kunnen geen supermarkt op de route vinden, dus gaan eerst de stad in.

Gamle Stan is een goede keuze. Het bestaat uit allemaal gekleurde gebouwtjes met smalle, sfeervolle steegjes. Ook staan er verschillende kerken en het Koninklijk paleis. Het is het oorspronkelijke stadscentrum van de stad en bestaat al sinds de 13e eeuw. De meeste gebouwen zijn wel nieuwer, van de 18e of 19e eeuw.

De smalle straatjes hebben allerlei winkeltjes en het valt op dat alle etalages super leuk zijn ingericht. We hebben Vie meegenomen dus kunnen niet naar binnen, maar dit is al leuk om te kijken. Cas vindt het indrukwekkend al die oude gebouwen en met name de bewakers bij het paleis. Stil staat hij ze te bekijken en vraagt of we snel door kunnen lopen want hij voelt zich niet erg op zijn gemak.

Na een ronde te hebben gemaakt gaan we boodschappen doen en eten we op de parkeerplaats onze lunch. Daarna zetten we koers richting het zuiden. Helsingborg komt steeds dichterbij! Morgen wordt een zonnige dag dus daar willen we zo veel mogelijk van genieten. Het plan was daarom om een camping te zoeken waar we ook morgen de hele dag kunnen blijven. We vinden er eentje die aan deze voorwaarden lijkt te voldoen, alleen blijkt deze helaas gesloten. We moeten daarom een stukje terugrijden tot Jönköping. Hier is de camping wel open. Deze ligt bovenaan een klif en heeft een schitterend uitzicht over de stad. Het is al donker dus we zien allemaal lichtjes.

Verder is de camping vergane glorie. Op zich niet erg, maar ook de omgeving is maar matig. Daarom passen we ons plan aan en besluiten om morgen toch verder te rijden naar de eerste plek waar we stonden. Nog maar twee uur en dan weten we zeker dat we een heerlijke plek hebben!