Bakken met sneeuw

4 januari 2022 - Uppsala, Zweden

Dat het de hele nacht heeft gesneeuwd is de volgende morgen goed te merken. De plaats waar we staan was goed schoongeveegd maar er ligt nu weer een dikke laag sneeuw. Ik denk wel 20 cm.

Als ik met de honden ga wandelen moet ik me echt door de sneeuw heen ploegen, waar niet geveegd was ligt wel 50cm (als het niet meer is). De honden vinden het prachtig. Als ik terug kom van het wandelen is de eigenaar bezig met het vrij maken van het terrein. We maken een praatje. Hij vertelt dat het nog de hele ochtend blijft sneeuwen en dat we beter nog niet de weg op kunnen gaan. Hij adviseert om de ochtend even af te wachten. De wandeling die we bedacht hebben strepen we door en we genieten op de plaats van de sneeuw. We maken een sleebaan, laten ons vallen in de sneeuw, genoeg voor een hele tijd plezier. De skibrillen blijken goed van pas te komen, dit scheelt een hoop kou. Sander schept ondertussen de sneeuw rond de camper weg en de honden sloven zich uit. Als iedereen moe en/of koud is gaan we weer naar binnen. We bakken broodjes in het oventje.

Na de lunch gaan we het proberen. Het is eindelijk gestopt met sneeuwen. De wegen zijn nog besneeuwd maar er wordt druk geschoven. Met rustig rijden gaat het goed. We rijden dicht langs de kust en de uitzichten zijn weer prachtig. Na anderhalf uur rijden we uit de sneeuwbuien en hebben we zelfs weer wat kleur aan de lucht. De luchten hier vervelen nooit, zo mooi. Terwijl het weer donker wordt genieten we van de mooie kleuren. ​

Omdat we morgen naar Stockholm willen, willen we deze dag eigenlijk nog wat kilometers maken. Daarom gaan we, tot grote vreugde van de kinderen, bij de McDonalds eten. Als iedereen weer voldaan is rijden we door tot Uppsala. Hier vinden we een leuke plek in het oude centrum. Ook in het donker is al te zien dat het een mooie omgeving is met een prachtige kerk en heuvels. We zien ook weer eens gras, want de sneeuw is hier bijna weg! Ondertussen is het al laat dus voor de kinderen is het omkleden en naar bed. Wij volgen daarna.