De hoge kust

29 december 2021 - Umeå, Zweden

Als deze ochtend de wekker gaat is het blije gevoel wat minder. Half 7 op in je vakantie is best heel vroeg. We hijsen iedereen in zijn kleren, pakken een tasje met ontbijtspullen en gaan in de wachthoek van de garage zitten. Na anderhalf uur is het probleem gelukkig opgelost en kunnen we weer op weg! Je waardeert de ruitenwissers wel extra zo!

We zetten koers door naar het noorden. Je merkt dat we Noordelijker komen. De sneeuw wordt dieper en het landschap doet ook meer en meer winters aan. De wegen zijn overigens prima. Goed sneeuwvrij en in goede conditie. ​Tijdens de route komen we langs de Höga Kusten, de hoge kust van Zweden. Hier is het landschap wat bergachtiger en rijden we ook dichter bij de zee. We genieten van de prachtige uitzichten. Het is mooi om te zien hoe de inhammen langzaam dichtvriezen.

Om wat meer van het landschap te zien verlaten we de snelweg en nemen een stukje van de toeristische route. Hier is de weg aardig besneeuwd maar goed te doen als ik Sander mag geloven. Bij een meer vinden we een mooi lunchplekje met prachtig uitzicht. Na een reeks foto’s en lunch vervolgen we de route. Ik ben verrast hoeveel huizen hier nog staan, al denken we dat het deels ook vakantiehuisjes zijn.

Na het mooie lusje gaan we de snelweg weer op en vervolgen de reis richting Umeå. Hier komen we rond 15u aan. Het voelt veel later want het is inmiddels al helemaal donker.Na de camper geparkeerd te hebben gaan we het stadje in. Qua winkels is het niet heel bijzonder maar de straten zijn wel mooi verlicht. Hoogtepunt voor de kinderen is een ijsje eten bij de Mac.

Als we terugkomen bij de camper vinden we een mega blije Vie bovenop de keuken (huh?). Ze doet het super goed zo de eerste keer in de camper. Het alleen blijven in de camper is nog wel erg spannend. Nu staan we op een camping in het noorden van Umeå. Een mega camping die nu bijna leeg is. Ongeveer 10 andere campers/ caravans, zo druk hebben we het nog niet gehad!

Telkens als we op onze overnachtingsplek aankomen en de kinderen uit hun stoelen mogen pakken ze meteen de zak speelgoed en gaan ze volop spelen. Jet heeft de duplo ontdekt en gaat helemaal op in het bouwen. Af en toe krijgt Cas ook een opdracht van haar (wat hij met liefde doet 🥰). Nena gaat vaak kleuren op met de pop spelen. Cas bouwt allerlei racebanen. Of Cas en Nena doen samen een spelletje, want dat kunnen ze nu ook. We hebben maar weinig bij en misschien juist daarom vermaken ze zich ook wel zo goed.

Morgen eerst weer eens lekker iedereen soppen en dan kijken wat de dag ons brengt!