We hebben het gehaald!

31 december 2021 - Jokkmokk, Zweden

De volgende morgen zien we pas echt hoe mooi de plek is waar we staan. We staan vlakbij een rivier die helemaal bevroren en besneeuw is. Op de achtergrond hoor je de snelstromende rivier al stromen. Die gaan we straks bezoeken.

Vanuit de camping loopt eigenlijk een brug daar rechtstreeks heen, maar deze is helaas ingestort. Tijdens een praatje met andere kampeerders hoort Sander dat de brug van de gemeente is, maar dat deze hem niet wil repararen. Jammer, dan dus maar met de camper naar de plek.​Het is prachtig weer wat het plaatje helemaal af maakt. Het is vanaf de camping een klein stukje rijden naar Storforsen. Het is wel een hele klus om iedereen aan te kleden om naar buiten te gaan. Het is nu echt koud! Daarom maken we ook voor het eerst gebruik van de heatpacks.

Als iedereen aangekleed is lopen we over houten vlonders door een besneeuwd gebied en daarna komen we bij de rivier. Het water stroomt nog maar hele delen zijn ook bevroren. Het is echt prachtig! We genieten een hele tijd van het uitzich en maken een hoop foto's. Daarna lopen we het rondje verder. Overal zijn vuurplaatsen en eentje wordt ook echt gebruikt. Ziet er gezellig uit! Bij de camper aangekomen is iedereen moe, fijn voor de laatste kilometers. Het is niet ver meer, al snel zien we een bord " Jokkmokk 98" . Aftellen! We rijden nog bij licht dus kunnen goed van het landschap genieten. Dat verandert nog een hoop. Het blijft natuurlijk sneeuw en dennenbomen, maar de begroeiing wordt minder dicht en hoog. Onderweg komen we ook nog heel wat rendieren tegen. Super tof! Ze nemen overigens alle tijd om over te steken. ​

Als het begint te schemeren komen we aan bij de poolcirkel. Weer een mijlpaal die we wel even vast willen leggen. Daarna is het nog maar een klein stukje tot onze eindbestemming. We doen snel boodschappen want Cas voelt zich niet zo lekker. Daarna snel naar de camping waar ons nog een uitdaging wacht: een helling om de camping op te komen. Poging 1 gaat tot halverwege. Met een aanloopje komen we tot bijna bovenaan. Wat grind en een zetje is genoeg om de laatste meters omhoog te komen.

Het is best druk op de camping, zo druk hebben we het nog niet gehad. Veel huisjes bezet en een stuk of 7 campers. Veel Nederlanders, waarschijnlijk omdat de eigenaren ook Nederlands zijn. We maken de camper in orde, eten wat en facetimen nog met opa en mama. We moeten natuurlijk wel vertellen dat we er zijn!

De bergen sneeuw vragen er natuurlijk nog om, om even op te gaan sleeën. Ondertussen worden er al voorbereidingen getroffen voor de avond, want vandaag is het oudejaarsavond! Het vuur wordt aangestoken en spullen klaargezet. Cas ziet het en heeft er meteen helemaal zin in. Hij loopt te stuiteren en wil ook vanavond naar buiten. Nena vindt het ook wel een leuk idee. We spreken af dat ze eerst gaan slapen en dat we ze dan voor 12u wakker maken om naar buiten te gaan. We gaan naar de camper en voor we naar binnen gaan wijs ik ze op de sterrenhemel die boven ons is. De hemel is helder dus ze kunnen het goed zien. “Misschien is eentje daarvan wel Ziva”, zegt Cas. Ik slik. De gedachte dat zij met ons deze reis meemaakt is mooi…

Nena slaapt snel, maar Cas is zo opgewonden dat hij niet meer in slaap komt. We halen hem uiteindelijk maar uit zijn bed en om half 12 kleden we ons warm aan. Nena is met geen mogelijkheid wakker te krijgen. Sander roept en schud, Nena slaapt. Dus die laten we liggen en ook Jet slaapt lekker door.

Buiten is het gezellig druk met hapjes en bier en ander drinken in een heuse ijsbar. Koel houden is het probleem niet :). Al snel komt een ander kindje vragen of Cas mee gaat sleeën. Hij glundert en gaat dolgelukkig mee. Wij praten met wat mensen en het is leuk om te horen hoe iedereen hier terecht is gekomen, met de auto, camper en trein. Het gezelschap is ook heel divers, jong en oud, met en zonder kinderen. ​

Rond 12 uur tellen we af en wensen elkaar een gelukkig nieuwjaar. Beseffende hoe bijzonder het is om het hier te vieren! Geen hemel met vuurwerk, maar vol sterren. Cas speelt nog wat maar krijgt het dan koud. Ik neem hem mee naar de camper en we vallen snel in slaap. Sander volgt niet lang daarna. Een oudjaarsavond om nooit te vergeten!