Afzakken naar het Zuiden

2 januari 2022 - Skellefteå, Zweden

Nagenietend van het Noorderlicht pakken we op ons gemak onze spullen weer in. Ik wandel nog met de honden net buiten de camping en kom daar een andere Nederlander met zijn herders tegen. We hadden met oudjaar al even staan praten. Vik is meteen maatjes met de jongste, maar als even later de oudste ook nog met hem speelt is de eigenaar helemaal verrast. Dat had ze nog nooit gedaan! We lopen een tijdje samen op. Voor Vie is het allemaal wat te groot en lomp, maar ze houdt zich goed staande.

Als alles ingepakt is betaalt Sander onze tweede nacht nog en maakt een praatje met de eigenaresse die ook Nederlands is. In het centrum doen we nog een boodschap. De rest van de winkels is helaas dicht, want het is zondag. Waar het gisteren een heldere dag was, is het nu erg bewolkt. De wereld lijkt zwart-wit. Terwijl we wegrijden denk ik aan de dagen die we gehad hebben in het hoge noorden. Vooraf heb je een voorstelling en de werkelijkheid is altijd anders. Het was zo veel mooier dan ik me vooraf kon voorstellen. En daarnaast vond ik het bijzonder dat het leven, ondanks te kou en korte dagen toch wel door gaat. Ze schuiven de sneeuw opzij, maken het minder glad met grind en trekken warme kleding aan. En leven dan hun leven niet eens zo veel anders dan wij. Ik had het misschien meer afgezonderd van de wereld verwacht, en dat valt wel mee. Het was sowieso bijzonder om meegemaakt te hebben.

Al snel passeren we weer de poolgrens en rijden door naar de kust. De weg is besneeuwd maar gelukkig niet glad. We kunnen goed door rijden en belanden uiteindelijk op de camping in Skellefteå. De camping oogt vrij massaal. Het is ook een enorme camping, met skipiste en zwembad. Best gaaf! In de zomer is het hier waarschijnlijk erg druk, maar nu staan we bijna alleen op een heerlijk rustig plekje tegen de heuvel. Je kijkt zo uit over het stadje,

Om alle energie kwijt te raken gaan we ‘s avonds nog even sleeën. Sander duwt iedereen van de berg af en het kan ze niet hard genoeg gaan. We hebben in Jokkmokk nog een klein sleetje erbij gekocht, zodat Jet nu ook volle bak mee kan doen. Dat bevalt haar wel!

​Als iedereen zijn energie kwijt is gaan we douchen en dan naar bed. Het duurt niet lang voor iedereen vertrokken is.